مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

ایدهٔ ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که در آن کشورهای زیادی به استقلال رسیدند، این کشورها در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند. در این راستا، رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت دانسته و بدین جهت در پی یافتن نظریه‌ها و راهبردهایی بودند که هر چه سریع‌تر آثار عقب ماندگی را زدوده و صاحب صنعت شوند. چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات بود که پس از سرخوردگی کشورهای در حال توسعه از سیاست جایگزینی واردات، به عنوان سیاستی که می‌تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد، توسط مؤسساتی نظیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) پیشنهاد و تشویق می‌شد. نکتهٔ مهم قابل ذکر این است که، همان‌طور که در قلب سیاست جایگزینی واردات، حمایت از صنایع نوزاد بود، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد که به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات و ارز از آن حاصل خواهد گردید که توسعهٔ صنعتی کشور را به دنبال خواهد داشت؛ لذا مناطق آزاد تجاری مورد توجه قرارگرفتند.

  • ۰
  • ۰

علی اکبر شامانی مدیر کل دفتر صادرات در نامه ای به کلیه گمرکات ایران عدم شمول ممنوعیت صادرات بر محموله های چای داخلی را ابلاغ کرد.

متن نامه به شرح ذیل است: پیرو بخشنامه 613737/97/175 مورخ 24/05/97 موضوع ممنوعیت صادرات 6 قلم کالا، به پیوست تصویر نامه شماره 141409/97 مورخ28/05/97 وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت ارسال و اعلام میدارد ، چای داخلی فله و بسته بندی مشمول ممنوعیت موضوع بخشنامه پیروی نبوده وصادرات آن با کنترل دستگاههای مسئول و جوز وزارت جهاد کشاورزی و رعایت سایر مقررات مربوطه بلامانع می باشد.

بر این اساس و با توجه به صورت جلسه مشترک مورخ 06/06/97 این دفتر با دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، مقرر گردیده است، نمونه محموله های چای که تحت عنوان چای داخلی جهت صادرات  اظهار می گردند را به پژوهشکده چای کشور (به آدرس لاهیجان، خیابان شیخ زاهد گیلانی؛ تلفن 013-42426503) ارسال نمایند. ضمن اینکه اطلاعات اظهارنامه های مربوطه نیز پس از اظهار، به صورت سیستمی به واحد زیربط در آن وزارتخانه ارجاع شده و آن واحد پس از دریافت پاسخ آزمون نمونه (که رأسا از سوی پژوهشکده چای کشور برای ایشان ارسال خواهد گردید)، نسبت به صدور مجوز سیستمی (از حیث ایرانی یا خارجی بودن) برای صادرات اقدام خواهند نمود تا ادامه فرآیند گمرکی مربوطه میسر گردد.

لذا شایسته است ضمن اقدام لازم ، مراتب را به کلیه واحد های تابعه نیز ابلاغ و بر حسن اجرای امر نظارت مستمر معمول دارند.

عدم شمول ممنوعیت صادرات بر چای داخلی

نظرات (۱)

  • علی علیزاده
  • سلام اگر خواستید dadnazan.blog.irرا دنبال کرده و تیبادل لینک کنیم و http://dadnazan.ir/
    ببینید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی