مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

ایدهٔ ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که در آن کشورهای زیادی به استقلال رسیدند، این کشورها در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند. در این راستا، رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت دانسته و بدین جهت در پی یافتن نظریه‌ها و راهبردهایی بودند که هر چه سریع‌تر آثار عقب ماندگی را زدوده و صاحب صنعت شوند. چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات بود که پس از سرخوردگی کشورهای در حال توسعه از سیاست جایگزینی واردات، به عنوان سیاستی که می‌تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد، توسط مؤسساتی نظیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) پیشنهاد و تشویق می‌شد. نکتهٔ مهم قابل ذکر این است که، همان‌طور که در قلب سیاست جایگزینی واردات، حمایت از صنایع نوزاد بود، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد که به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات و ارز از آن حاصل خواهد گردید که توسعهٔ صنعتی کشور را به دنبال خواهد داشت؛ لذا مناطق آزاد تجاری مورد توجه قرارگرفتند.

  • ۰
  • ۰

صادرات و واردات ازجمله متغیرهای بین المللی اقتصاد هستند که در تجارت بین الملل از مفاهیم اصلی اند و از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا این دو متغیر، راه های ارتباط اقتصادی کشور با جهان خارج را تشکیل می دهند. بنابراین، تجارت (صادرات و واردات) ازجمله مهمترین پارامترها در بخش خارجی اقتصاد محسوب گردیده و به صورت مبنایی برای سیاستگذاری در این بخش مدنظر قرار دارد و به عنوان یکی از ابزارهای سیاستی در بعد خارجی اقتصاد در غالب راهبرد ها و برنامه های توسعه قرار دارد .

شناخت عواملی که بر صادرات و واردات اثر گذار هستند ضروریست و امروزه یکی از مهمترین آنها نهادهاست. می توان نهادها را نظام هایی از قواعد سلسله مراتبی دانست که رفتار و تعاملات اجتماعی را شکل می دهند و بخشی از یک فرایند تغییر مداوم هستند . در تعریف دیگر نهادها را قواعد و ضمانت های اجرایی برای کم خطر کردن معاملات و پیش بینی پذیرتر کردن آنها می دانند. بنابراین وجود نهادهای حقوقی و اجتماعی و اقتصادی باعث می شود قراردادها و توافقات به عمل آمده در سطوح مختلف یک کشور از ضمانت اجرایی برخوردار باشد. این امر منجر به ایجاد امنیت در سیستم اجتماعی و کاهش هزینه مبادلات اقتصادی می شود، که میتوان آن را به نوعی امنیت اقتصادی قلمداد کرد. در چنین حالتی قیمت تمام شده کالاها و خدمات تولیدی کاهش و توان رقابت در بازارهای داخلی و بین المللی افزایش می یابد.

یکی از مهمترین نهادها، کیفیت شاخص حکمرانی است، حکمرانی خوب را نهادها و آداب و رسوم رسمی و غیررسمی تعریف می کنند که به وسیله آنها قدرت در جهت مصلحت عمومی در یک کشور اعمال می گردد. براساس این تعریف شش ویژگی و مولفه را برای حکمرانی بیان می کنند که عبارت اند از:

  • شفافیت و پاسخگویی

در خصوص اثر نهادها به ویژه حکمرانـی بـر صـادرات و واردات مـی تـوان بیـان داشـت، وجـود حـق اظهـار نظـر و پاسخگویی موجب تقویت آگاهی هـای عمـومی و شـفافیت اقتصادی و اجتماعی می شوند. از این رو دسترسـی بهنگـام بـه اطلاعات، شـفافیت در ارائـه اطلاعـات و حـق اظهـارنظر و پاسخگویی افزایش مسئولیت پذیری مسئولان، افزایش اعتماد صاحبان پس انداز و سـرمایه گـذاران و روان سـازی عملکـرد فعالیت های اقتصادی را نوید می دهد. بعـلاوه هـر قـدر حـق اظهـارنظر و پاسـخگویی در جامعـه ای بیشـتر باشـد، امکـان گرفتن تصمیم های آگاهانه و پاسخگویی بخش خصوصـی و دولتی در مورد چگـونگی تحصـیل و مصـرف منـابع بیشـتر می شود، کارایی بازارها و ثبات در آنها ارتقا می یابد که تمامی این موارد به بهبود تجارت می انجامد. حال آنکـه درصـورت نبود سـازوکارهای نظـارتی، شـفافیت قـوانین و مقـررات و سیاستهای مناسب تجاری، تجارت میتوانـد کـاهش یابـد. این امر هزینـه هـای کسـب و کـار را افـزایش داده و از ایـن رهگذر مانع توسعه کسب و کار، سـرمایه گـذاری و تجـارت می شود.

  • ثبات سیاسی و عدم خشونت

اطمینـان خـاطر از وجـود یـک فضـای باثبـات سیاســی در جامعــه و فقــدان هرگونــه آشــوب، اغتشــاش، نزاع های داخلی، کودتا و پدیده های مانند آن موجب ترغیـب فعالین اقتصادی و شهروندان به سـرمایه گـذاری در محیطـی آرام و أمن در فعالیت های مولد و نوآورانه میشود و این امر افزایش کارایی و مهارت در فعالیـت هـای تولیـدی، افـزایش قدرت رقابت پذیری و چانه زنی در عرصه نظـام بـین المللـی ناشی از کاهش هزینه ها و قیمت ها، بهبود محیط کسب وکار، بهبود صادرات و واردات را به همراه خواهد داشت.

  • اثربخشی دولت

دولت ها نیز با بهبود شاخص اثربخشی میتوانند سیاست هـای بخـش عمومی خود را در جهت انجام وظایف خود همچون تـأمین و فراهم نمودن کالاها و خدمات عمومی و زیرسـاخت هـای فیزیکی مورد نیاز در فرآیند تولید به گونه ای به کار گیرند که از طریق کاهش هزینه هـای تولیـد بـرای بنگـاه هـا، افـزایش کارایی و قدرت رقابت تولید در اقتصاد محـیط اقتصـادی را برای حضور فعالان اقتصادی مناسـب نماینـد و صـادرات و واردات را تسهیل کنند.

  • کیفیت تنظیم گری مقررات

باید بیان داشت، لازمه بهبود تجارت، ثبات قوانین و مقررات است. بطوری که وجود قوانین و مقررات نامناسب و دست و پاگیر انگیزه سرمایه گـذاران و فعـالین اقتصـادی، کـارایی بازارهـا و صـادرات و واردات را تضعیف می کند. گفتنی است؛ بهبود شرایط تجارت و رقابتی شدن نظام اقتصاد در عرصه جهانی بدون توسعه نظام قضایی و قانون گذاری، تأسیس نهادهای تخصصی برای نظـارت بـر دولت و رعایت ضوابط شایسته سالاری علمـی و تخصصـی در مدیریت های ارشد نظام امکان پذیر نیست. زیـرا صـاحبان کسب و کار برای شروع و ادامـه فعالیـت خـود مـی بایسـت قراردادهای متنوعی را منعقد کنند، این قراردادها مبنای انجام مبادلات اقتصادی و در واقع منتفع شدن از فعالیت اقتصـادی است. هرچه هزینه انعقاد و ضمانت اجرای قراردادهـا کمتـر باشد انگیزه بخش خصوصی برای ورود به عرصـه کسـب و کار بیشتر است.

  • تأمین قضایی

نهادهای حاکمیـت از کانال تدوین قوانین و مقررات اثربخش، پایبندی به قوانین و اجرای دقیق قوانین و ایجاد سیستم قضایی مستقل، نه تنها بـا کاهش دهد کاهش تخلفات، جرایم اقتصادی، حمایـت مکفـی از حقـوق مالکیت و ممانعت از تضعیف حق و حقوق افـراد جامعـه و نهادینه کردن اقتصاد دانش بنیـان، بهبـود فضـای اقتصـادی را حکمفرما خواهند نمود، بلکه با تصویب قوانین کارا و بهینـه، زیربنایی اصولی و پایدار جهت تداوم فعالیتهـای اقتصـادی بوجــود مــیآورد.

  • کنترل فساد

در خصـوص اثرگـذاری فسـاد بـر صـادرات و واردات مـیتـوان بیـان داشـت؛ براسـاس مطالعـات مختلـف، فسـاد می تواند هزینه های دولتی را از مسـیر خـود منحـرف کنـد و اصلاحات تجـاری را بـه تـأخیر بیانـدازد و تجـارت را کاهش دهد.

لــذا در صــورت بهبــود کیفیــت فضــای حکمرانی، اقتصاد در مسیر مناسب قرار خواهـد گرفـت کـه باعث افزایش قدرت رقابـت پـذیری محصـولات تولیـدی و همچنین افزایش سهم صادراتی از تجارت جهانی می شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی