مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

ایدهٔ ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که در آن کشورهای زیادی به استقلال رسیدند، این کشورها در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند. در این راستا، رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت دانسته و بدین جهت در پی یافتن نظریه‌ها و راهبردهایی بودند که هر چه سریع‌تر آثار عقب ماندگی را زدوده و صاحب صنعت شوند. چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات بود که پس از سرخوردگی کشورهای در حال توسعه از سیاست جایگزینی واردات، به عنوان سیاستی که می‌تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد، توسط مؤسساتی نظیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) پیشنهاد و تشویق می‌شد. نکتهٔ مهم قابل ذکر این است که، همان‌طور که در قلب سیاست جایگزینی واردات، حمایت از صنایع نوزاد بود، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد که به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات و ارز از آن حاصل خواهد گردید که توسعهٔ صنعتی کشور را به دنبال خواهد داشت؛ لذا مناطق آزاد تجاری مورد توجه قرارگرفتند.

  • ۰
  • ۰

فعالیت فورواردری 
فعالیت فورواردری عبارتست از عمل هماهنگی و ترتیب حمل کالا به یکی از شیوه های مختلف زمینی، هوایی ، دریایی و یا ترکیبی از آنها و همچنین انجام خدمات مربوط و قبول مسئولیت به موجب بارنامه صادره و قراردادهای منعقده .

شخص حقوقی (شرکت) است که قرارداد حمل سراسری با مشتری منعقد می نماید. شرکتهایی که طرف قرارداد مستقیم با مشتری قرار می گیرند فورواردر محسوب می شوند.

وظایف و مسئولیتهای فورواردر

  1. کسب اطلاعات ، اسناد و دستورات لازم از مشتری به منظور صدور پیش برگ (پروفرما ) ، بارنامه و سایر اسناد حمل و نقل و انعقاد قرارداد حمل و یا خدماتفورواردری
  2. اجرای عملیات حمل و ارائه سایر خدمات مورد تعهد به موجب قرارداد منعقده و یا طبق دستورات مکتوب دریافتی از مشتری
  3.  نظارت و کسب اطلاعات لازم در طول عملیات حمل ، تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز به مشتری از جمله اعلامیه حمل
  4.  تحویل کالا به گمرک مقصد ، امضاء صورت مجالس کسر یا اضافه تخلیه و یا آسیب دیدگی و یا فقدان کالا
  5.  اخذ صورت مجالس مزبور در بند 4از حمل کننده و ارائه آنها به مشتری
  6.  اخذ وجوه مربوط به هزینه های عملیاتی و سایر وجوهی که وصول آن بعهده فورواردرگذاشته شده است و تسویه حساب با مشتری ، یا حمل کنندگان وی یا پیمانکاران ذی ربط
  7.  اعلام ورود کالا به مشتری و صدور ترخیصیه های کلی یا تفکیکی کالا
  8.  انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالا درصورت لزوم و حسب قرارداد منعقده
  9.  تحویل کالا در مقصد نهایی و ادامه عملیات حمل از گمرک تا انبار مشتری درصورت توافق نسبت به حمل یکسره
  10.  اخذ پروانه ورود موقت کانتینرهای وارده به داخل کشور از گمرکات و عودت آنها در مهلت مقرر .
  11. شرکتهای فورواردر جهت تامین کامیونهای مورد نیاز مجاز به انعقاد قرارداد یا توافق مستقیم با راننده ( به استثنای رانندگان تحت پوشش خود ) نبوده و صرفا ” بایستی از طریق شرکتهای کریر اقدام به این امر نمایند
  1. فورواردر بایستی مسئولیت های مدنی خود را بابت خدمات فورواردری که بعهده می گیرد بیمه نماید.
  2. وظایف یک فورواردر در سمت کارگزار (R.A)درحد مفاد قرارداد همکاری شامل انجام تشریفات مرزی ، تحویل و تحول گمرکی و نقل و انتقال کالا و سایر موارد در حد عرف و یا حسب قرارداد منعقده با فورواردر اصلی می باشد.
  3. بیمه باربری جزء وظایف فورواردر نیست مگر آنکه در قرارداد منعقده صراحتا” قید گردیده و پرداخت حق بیمه جدای از هزینه حمل و نقل توسط مشتری تعهد شده باشد.
  4. انجام وظایف محوله به عنوان کارگزار از طرف فورواردر اصلی منجمله انجام تشریفات گمرکی در مرز و یا در گمرک مقصد و یا انجام عملیات ترانزیت داخلی یا خارجی با رعایت مقررات و ضوابط حاکم.
  5. همکاری در تهیه صورت مجالس و گزارش های لازم در مواقع بروز خسارت یا فقدان کالا و مساعدت در پیگیری جبران خسارت در این قبیل موارد
  6. انعقاد قرارداد خدمات فورواردری از قبیل جمع آوری کالا ، انبار داری ، بیمه باربری ، بسته بندی کالا ، تفکیک و توزیع کالا ، اظهار کالا به مراجع رسمی ، دریافت وجوه و تهیه اسناد مربوط به کالا به مشتری
  7. در مقام کارگزار یا نماینده مشتری (AGENT)در این سمت مسئولین و تعهدات فورواردر به دقت و مراقبت در انجام وظایف محوله از طرف مشتری به ویژه انتخاب عوامل و پیمانکاران حمل و امثالهم محدود می گردد و جز در این محدوده مسئولیتی در قبال فعل یا ترک فعل اشخاص ثالث ندارد . درصورتیکه در این سمت مسئول شناخته شود مسئولیت او از حدود بند 19لغایت 27این ماده تجاوز نخواهد کرد.
  8. در مقام متصدی اصلی (Principal) فورواردر چه عملا” و با وسایل خود مبادرت به حمل کالا نموده و یا عملیات حمل را به پیمان گذارده باشد و چه با صدور سند حمل قبول مسئولیت نموده و قبول مسئولیت او محرز گردیده باشد، مسئول شناخته می شود
  9. درصورت آسیب دیدگی ، خسارت و یا فقدان کالا ، میزان مسئولین فورواردر مبلغ SDR2در قبال هر کیلوگرم از وزن ناخالص کالا می باشد ، مگر آنکه مبلغ بیشتری را از شخص یا اشخاص ثالث (که فورواردر مسئولیت آنها را پذیرفته است ) بازیافت نموده باشد.
  10. فورواردر مسئول فعل یا ترک فعل اشخاصی که برای انجام عملیات مورد تعهد خود بکار گمارده شده اند می باشد ، عینا ” مثل اینکه این فعل یا ترک فعل از خود او سرزده باشد.
  11. درقبال خسارت حاصل از تاخیر ، درصورت اثبات چنین خسارتی ، مسئولیت فورواردر از معادل هزینه متعلقه به خدمتی که انجام داده و یا تعهد انجام آنرا نموده تجاوز نمی نماید.
  12. درسایر موارد ضرر و زیان ، مسئولیت فورواردر در قبال هر رویداد از SDR 667 تجاوز نمی نماید.
  13. رعایت قوانین و مقررات گمرکی و سایر مقررات و ضوابط ناظر بر عملیات جابجایی و حمل و نقل بین المللی کالا در جهت حفظ و استیفای حقوق دولت
  14. فورواردر مسئولیتی در قبال کالاهای گران قیمت ندارد مگر آنکه صراحتا” دراین مورد توافق شده باشد.
  15. در مواردیکه شرکت فورواردر ایرانی نسبت به عقد قرارداد حمل با مشتری اقدام ولی بارنامه توسط شرکت فورواردر دیگری صادر شود مسئولیت امر با فورواردر ایرانی طرف قرارداد مشتری خواهد بود و درصورت اخیر حق رجوع به فورواردر صادرکننده بارنامه برای فورواردر ایرانی محفوظ می باشد.
  16. شرکتهای فورواردر با توجه به ضوابط کنوانسیونی که قرارداد حمل با بارنامه را درچارچوب آن تنظیم ، صادر و مبادله نموده اند در مقابل مشتری مسئولیت دارند. بدیهی ست شرایط توافق شده در قرارداد نباید از حداقل مسئولیت های مقرر در بارنامه براساس کنوانسیون های مربوط کمتر باشد.

حقوق فورواردر

  1.  فورواردر در قبال هرگونه ضرر و زیان یا خسارت و حادثه ای که در اثر ارائه اطلاعات غلط و یا قصور مشتری یا نمایندگان او و یا گیرنده کالا روی داده باشد از مسئولیت در قبال مشتری مبری است متقابلا” مشتری بایستی ضرر و زیان فورواردر را در این حالت جبران نماید.
  2. هرگاه اخطار کتبی دایر بر خسارت یا فقدان کالا توسط گیرنده یا شخصی که نسبت به کالا ذیحق است بهنگام دریافت کالا و درصورت عیوب نا آشکار طی 6روز متوالی بعد از تحویل گرفتن کالا به فورواردر داده نشود ، فورواردر از مسئولیت مبری است ، مگر آنکه مشتری با ارائه ادله مثبت خلاف آنرا اثبات نماید.
  3. مهلت مجاز جهت اقامه دعوی علیه فورواردر 90روز بعد از تاریخ تحویل کالا یا تاریخی است که کالا می باید تحویل می گردید (درصورت فقدان آن) و یا تاریخی که عرفا” و یا حسب شرایط قرارداد یا سند حمل گیرنده می توانسته است کالا را مفقود شده تلقی نماید.
  4. فورواردر در حد قوانین جاری و عرف ناظر بر عملیات حمل و نقل بین المللی حق کسر و برداشت کالا را تا وصول مطالبات خود بابت مفاد قرارداد منعقده دارد ( طبق مقررات فیاتا FIATA )
  5. هرگاه بعلت موانع ، مسائل و یا عوامل غیر قابل اجتناب و یا پیش بینی نشده که از حیطه اختیار فورواردر خارج بوده و نتوان با مساعی لازم از بروز آن جلوگیری و یا احتراز نمود ، فورس ماژور که موجب توقف عملیات حمل ونقل گردد ، فورواردر میتواند کالا را در هر مکانی که به نظر وی مناسب و مساعد باشد تخلیه نموده و مراتب را به صاحب کالا اعلام نماید . در چنین شرایطی تحویل کالا قطعی و عملیات حمل خاتمه یافته محسوب می گردد. فورواردر محق است کرایه حمل یا حق الزحمه و یا هزینه های اضافی انجام شده در ارتباط با خدمات خود را که متضمن منافع و مصالح مشتری نیز می باشد از وی مطالبه نماید.
  6. مشتری موظف است هنگام تحویل کالا به فورواردر صحت مشخصات ، ماهیت ، وزن و حجم کالا و حسب مورد خصلت و مشخصات کالای خطرناک و گران قیمت را برای فورواردر تعیین نماید.

برگرفته از(آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا )

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی