مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

مناطق آزاد تجاری

در ایده ی مناطق تجاری آزاد؛ چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد .

ایدهٔ ایجاد مناطق آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که در آن کشورهای زیادی به استقلال رسیدند، این کشورها در صدد برآمدند تا آثار عقب ماندگی را از بین ببرند. در این راستا، رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت دانسته و بدین جهت در پی یافتن نظریه‌ها و راهبردهایی بودند که هر چه سریع‌تر آثار عقب ماندگی را زدوده و صاحب صنعت شوند. چندین نظریه و استراتژی جهت توسعه صنعتی ارائه شدند، از جملهٔ آن‌ها، استراتژی تشویق یا توسعه صادرات بود که پس از سرخوردگی کشورهای در حال توسعه از سیاست جایگزینی واردات، به عنوان سیاستی که می‌تواند توسعه اقتصادی را به ارمغان بیاورد، توسط مؤسساتی نظیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) پیشنهاد و تشویق می‌شد. نکتهٔ مهم قابل ذکر این است که، همان‌طور که در قلب سیاست جایگزینی واردات، حمایت از صنایع نوزاد بود، در قلب سیاست توسعهٔ صادرات بحث ایجاد مناطق آزاد تولیدی و تجاری مطرح بود و ادعا می‌شد اگر چنین مناطقی ایجاد شود در بسیاری از کمپانی‌های خارجی انگیزهٔ سرمایه‌گذاری در این مناطق ایجاد خواهد شد که به تبع آن، تکنولوژی جدید، اشتغال جدید و توان صادرات و ارز از آن حاصل خواهد گردید که توسعهٔ صنعتی کشور را به دنبال خواهد داشت؛ لذا مناطق آزاد تجاری مورد توجه قرارگرفتند.

  • ۰
  • ۰

فعالیت کریری بین المللی

فعالیت کریری عبارت است از تصدی بلافصل حمل و نقل کالا از کشوری به کشور دیگر به یکی از شیوه های حمل وطبق قرارداد حمل.

کریر ( حمل کننده)

 شخص حقوقی (شرکت) است که با انعقاد قرارداد حمل با شرکت فورواردر یا صاحب کالا و با قبول انجام عملیات حمل و نقل با استفاده از وسایل و تجهیزات در اختیار خود متعهد می گردد.

وظایف و مسئولیتهای کریر

  1. شرکت در مواردیکه طرف قرارداد یک شرکت فورواردر قرار می گیرد ، کریر محسوب گردیده وموظف به صدور راهنامه CMR به نفع فورواردر می باشد.
    تبصره : وظایف و مسئولیت های کریر دریایی ، هوایی و راه آهن تابع قوانین ، کنوانسیون ها و ضوابط خاص خود خواهد بود.
  2. شرکت کریر مجاز به عقد قرارداد یا توافق با رانندگان غیر تحت پوشش خود نبوده و به هیچ وجه نبایستی تعهدات پذیرفته شده در قبال یک فورواردر را به شرکت یا رانندگان شرکت دیگری منتقل نماید ، بلکه صرفا” می بایست از کامیون های تحت پوشش خود استفاده نماید.
  3. شرکتها در انجام فعالیت کریری می بایست به منظور تحت پوشش قراردادن رانندگان ، با آنها قرارداد همکاری منعقد نموده و در مورد هر محموله توافق مورد حمل امضاء نمایند.
  4. تهیه اسناد و مدارک لازم برای فراهم نمودن امکان سفر رانندگان از قبیل کارنه تیر ، کارنه دوپاساژ ،اجازه تردد در خاک کشورهای مسیر و مقصد ، روادید ، بیمه نامه ، گواهی قبولی و امثالهم .
  5. نظارت در بارگیری و حصول اطمینان از تطابق مشخصات ظاهری و تعداد محموله با اظهارات فرستنده .
  6. مراقبت از کالا و پلمپ محفظه بار از مبداء تا مقصد و اهتمام در صحیح و سالم تحویل نمودن کالا براساس مندرجات سند حمل صادره توسط کریر و اخذ رسید تحویل کالا .
  7. آموزش رانندگان تحت پوشش در جهت اطلاع از مقررات مرتبط بین المللی و طرز صحیح حمل و نقل کالا و رعایت شئون حرفه ای و اخلاقی و ضوابط راهنمایی و رانندگی در داخل و خارج از کشور.
  8. ابلاغ دستورالعمل های مرتبط با حمل و نقل کالا و تردد وسایط نقلیه باری در خطوط بین المللی به رانندگان تحت پوشش
  9. رعایت مفاد و قبول کلیه مسئولیتها و سایر وظایف پیش بینی شده برای حمل کننده در کنوانسیون CMR.
  10. رعایت مفاد و قبول کلیه مسئولیتها و شرایط کنوانسیون تیر TIRدر جهت انجام تشریفات کارنه تیر در کشورهای مسیر و مقصد و حصول اطمینان از تسویه کارنه تیر
  11. پرداخت کرایه و هزینه های متعلقه بابت عملیات حمل به رانندگان ذی ربط
  12. بیمه رانندگان تحت پوشش نزد سازمان تامین اجتماعی براساس قرارداد منعقده با راننده
  13. تهیه بیمه های لازم برای رانندگان درمدت اشتغال به هزینه دارنده وسیله نقلیه
  14. بیمه مسئولیت های مدنی کریر طبق مفاد کنوانسیون CMR

کریر مسئولیتی در قبال کالاهای گران قیمت نداشته مگر اینکه صراحتا ” در این مورد توافق شده اشد.

حقوق کریر

  1. کریر در حد مفاد مندرج در کنوانسیون CMR تا دریافت مطالبات و وجوه متعلقه بابت حمل حق دارد از تحویل محموله خودداری نماید.

تبصره : حقوق کریر دریایی ، هوایی و راه آهن تابع قوانین ، کنوانسیونها و ضوابط خاص خود خواهد بود .

  1. درصورتیکه فرستنده کالا با اظهارات خلاف سبب ضرر و زیان برای کریر شود ، بایستی ضرر و زیان او را جبران نماید.
  2. هرگاه بعلت بروز شرایط مستند فورس ماژور ادامه عملیات حمل برای کریر مقدور نباشد ، از مسئولیت مبری و نسبت به دریافت هزینه های حمل و نقل محق می باشد.
  3. درصورتیکه به موجب اسناد مثبته که مسئولیت تهیه آنها بعهده کریر است حوادث و عواملی خارج از حیطه اختیارات کریر ( فورس ماژور ) موجب بروز خسارت و عدم انجام به موقع تعهد گردد ، کریر مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت .
  4. حقوق کریر ، مطابق مفاد کنوانسیون CMR خواهد بود.
  5. در مواردی که وسیله حمل به انتظار بارگیری یا تخلیه بیش از حد مقرر قانونی یا قراردادی معطل نگاه داشته شود ، فورواردر متعهد به پرداخت حق توقف به کریرخواهد بود.

برگرفته از(آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا )

  • ۹۷/۰۸/۱۵
  • لیلی ملکی شکورکندی

CMR

حمل و نقل

فورواردر

فورواردری

کریر

کریری

گمرک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی